LES CASES DELS
FERROVIARIS
El dia 28 de Maig de
1930 s'inaugurà en el poble de Benimaclet un chicotet Barri de
chalets unifamiliars subvencionats per la Companyia de Tramvies.
Estos chalets s'oferien a un preu reduit per als empleats d'oficina
de la Companyia.
Situació del Barri dels Ferroviaris dins del Benimaclet en l'any 1945 |
La Companyia de
Tramvies i Ferrocarrils de Valéncia es va crear en 1917 a partir de
la fusió de la Societat Valenciana de Tramvies i la Compagnie
Génerale des Tramways de Valence (Espagne) Société Lyonnaise
dedicada a l'explotació dels tramvies urbans de la ciutat de
Valéncia i coneguda popularment com la Lionesa pels problemes de
pago d'imposts d'esta última ya que es tractava d'una companyia
estrangera.
La nova companyia
(rebatejada popularment com Cacaus, Tramussos, Faves i Vi), va ser
l'encarregada de gestionar els ferrocarrils de via estreta de la
ciutat de Valéncia durant quarantasset anys. A conseqüència dels
gravíssims danys produïts per la Gran riuada de Valéncia del 14
d'octubre de 1957 es va tancar definitivament a la circulació el
ramal entre l'estació de Jesús i el barri de Natzaret.
Finalment i per
l'impossibilitat de fer front a les contínues pèrdues econòmiques
la CTFV va revertir de manera anticipada en 1964 les seues
concessions de ferrocarril a l'estat FEVE i les de tramvies i
autobusos a l'empresa SALTUV.
Acodiren a l'acte
d'inauguració els Germans Villalonga, que Benimaclet els honra en un
carrer a on es va construir el Barri obrer. Ignaci Villalonga va ser
famós polític durant la Segona República, arribant a ser Diputat
en les Corts Espanyoles (1933-1939) per la província de Castelló en
el partit Dreta Regional Valenciana i Governador de Catalunya en
1935, en acabar la Guerra Civil va dirigir el Banc de Valéncia,
entre atres empreses. Jose se dedicà a l'empresa ferroviària i va
ser assessinat en la Guerra Civil per milicians republicans.
En este barri obrer
vindrien a viure gran cantitat d'intelectuals valencians, entre els
que destacaven: Josep Maria Bayarri, Pascual Asins o Prudenci Alcón
i va contrubuir a la creació d'una intelectualitat dins del poble de
Benimaclet, com s'explicà en l'entrada el Parnaso de Benimaclet.
En el diari el Pueblo
del dia 29 de Maig de 1930 podiem llegir:
"Inauguración de un
barrio de casas baratas de los empleados de la Compañía de Tranvías
Ayer se inauguró en el
poblado de Benimaclet un bellísimo grupo de casas baratas que la
Compañia de Tranvias ha construido para sus empleados de oficina.
Al terminarse la junta
ordinaria de accionistas de dicha empresa, todos los asistentes, con
el Consejo de Administración, se trasladaron en tren especial; a
Benimaclet para visitar el grupo de casas baratas e inaugurarlo.
Asistieron también a este acto el delegado regional del Trabajo
señor Michelena, el inspector señor Abenta, otros invitados y gran
número de empleados de la compañía.
Después de una visita
a los chalets, construidos a espaldas de la estación de Benimaclet,
en terrenos cedidos por la Compañía de Tranvías, el presidente de
la Cooperativa de Casas Baratas nuestro compañero Adolfó Pizcueta,
dirigió unas palabras de salutación y agradecimiento a los señores
del Consejo y en especial a don José y don Ignacio Villalonga, a
cuya protección se debe la construcción de estas casas. El
consejero señor Mathieu correspondió efusivamente a estas
demostraciones y don Ignacio Villalonga pronunció también breves
palabras contestando al presidente de la Cooperativa.
Los invitados fueron
obsequiados por la Cooperativa con un espléndido lunch.
Con este acto quedó
inaugurado uno de los grupos de casas baratas que honran a nuestra
ciudad por sus condiciones estéticas y por las comodidades que
reúnen."
No hay comentarios:
Publicar un comentario