lunes, 2 de octubre de 2023

Carmen Alcaraz, la veu de les dones de Benimaclet

CARMEN ALCARAZ, LA VEU DE LES DÒNES DE BENIMACLET

La construcció de les Cambres de Beccari en l'Horta de Benimaclet va provocar una reacció de tots els habitants de Benimaclet. Des dels intelectuals als llauradors, catòlics i ateus, dretans i esquerrosos, homens i dones... tots junts lluitaren per evitar l'instalació d'esta molesta infrastrutura. 

Acodiren a donar la seua opinió científics son Diogenes López Mencho, el mege de Benimaclet, Adelina Montesinos, la farmacèutica, mestres, poetes, intelectuals.... Se va constituir una Comissió especial que la formaven els directius de tots els partits i associacions culturals de Benimaclet. Inclús una comissió se va translladar a Madrit per a tractar d'impedir lo inevitable. 

Una sorpresa per al Consistori de la Ciutat de Valéncia va ser l'aparició de la senyoreta Carmen Alcaraz Agustens, una espontànea que va defendre davant d'una corporació d'hòmens la no conveniència de la construcció d'estes cambres, pel mal que farien a les dònes de Benimaclet. El discurs, en nom de les dònes i mares de Benimaclet, va ser tot un atreviment per a l'época i la prensa no dubtà en retratar a la benimacletera i reproduir el seu discurs. 

El 29 de Giner de 1931 la prensa titulava: “Una bella jove actua d'espontànea” i podiem llegir les seues paraules: 

El caso es nuevo e interesante. Una esbelta señorita se presenta ante el Concejo y reposadamente lee una petición en nombre de las vecinas de Benimaclet.. La señorita Carmen Alcaraz leyó su escrito en el que dice: 

La noticia del acuerdo municipal de instalar en lugar próximo a nuestro poblado las Cámaras de Beccari para transformación de las basuras, nos ha llenado de alarma, porque, pesa a todas las seguridades que sobre la bondad de las mismas dan los informadores oficiales, no por ello deja de amedrantarnos el peligro que se cierne sobre nuestros hogares. 

La Prensa acogedora y defensora de las buenas causas y el esponténeo convecino que me precedió, ya han aducido los argumentos de orden legal y técnico en que fundamentan su oposición a la instalación de las Cámaras Beccari en el lugar elegido por la contrata y aprobado por la Comisión Permanente de este excelentísimo Ayuntamiento. 

A mí no me mueve otro objeto, Excelentísimo señor y concejales, que elevar a vuestras señorías la súplica más ferviente de todas las madres de Benimaclet, de todas las mujeres amantes y enamoradas de sus hogares, que se rebeln angustiadas contra la realización del citado proyecto. 

Vuelva sobre su acuerdo, tan impremeditado, la Comisión Permanente. Que lleven las Cámaras Beccari lejos de todo sector poblado de la ciudad y no duden vuestras señorías de que las mujeres valencianas del valencíanisimo poblado de Benimaclet y todas las mujeres de toda la ciudad, ya que a todas afecta más directa o indirectamente por la proximidad de los Jardines del Real y la Alameda, aplaudirán vuestra resolución favorable a nuestras pretensiones, resolución que, por otra parte, impone la previsión por la salud del vecindario de Benimaclet. 

El alcalde prometió tener en cuenta el escrito.”

Les veus de la gent de Benimaclet no pogué evitar l'instalació del femer, pero marcà una nova forma de fer front a les injusticies del poder. Tota Espanya conegué el problema de Benimaclet en un moment en que les comunicacions eren molt llimitades. Carmen Alcaraz, en el seu discurs, mereix un reconeiximent pels benimacleters.

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Poble de Benimaclet